Terug naar het noorden - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Jiska Meer - WaarBenJij.nu Terug naar het noorden - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Jiska Meer - WaarBenJij.nu

Terug naar het noorden

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Jiska

22 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Waitomo Caves

Hallo allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie achterliet in Picton. Inmiddels ben ik Cook Strait weer overgestoken en ben ik alweer een paar weken op het noordereiland. Het voelde vreemd om weer op de ferry te stappen, wetende dat ik het zuidereiland niet meer terug ga zien deze reis. Dat was even afscheid nemen! Gelukkig werd ik in Wellington opgewacht door mijn couchsurfhost Michael, die me meenam naar zijn huis op de bovenop Mount Victoria! Vanaf daar heeft hij een prachtig uitzicht over een deel van de stad en over zee. De eerste dag in Wellington maakte ik gebruik van Michael's keuken terwijl hij aan het werk was en heb ik heerlijke koekjes gebakken waar we de rest van de week van konden genieten. 'S Avonds waren we uitgenodigd door een vriendin van Michael om te gaan klimmen, dus dat was een leuk spontaan uitje!! Helaas voelde ik toen al een flinke verkoudheid opkomen waar ik in Wellington niet meer vanaf kwam. De tweede dag heb ik dus lekker uitgeslapen en daarna ben ik heel langzaam de berg af gelopen om in de stad neusspray te halen. Ik wil wel kunnen ademen als ik op reis ben :) Toen Mike 's middags terugkwam van zijn werk, pikte hij me op in de stad zodat ik niet de hele berg weer op hoefde te lopen en zijn we een rondje om het schiereiland bij Wellington gereden. Het zonnetje scheen en dat was niet te veel inspanning voor mijn slijmerige hoofd, dus een fijne manier om de middag door te brengen! We zijn ook nog naar het vliegveld gereden om de enorme Lord of the Rings-versieringen te bekijken die daar hangen. De volgende dag deed ik het verstandigste en bleef thuis chillen tot Michael terugkwam van werk. Daarna zijn we naar een museum geweest over de geschiedenis van Wellington en de zee eromheen, wat erg interessant was. Weer eens wat anders dan de Maori-geschiedenis die in IEDER museum terugkomt!

Na Wellington ben ik verder getrokken naar Turangi, om de Tongariro Crossing nog een keer te doen. Jullie herinneren je vast nog wel dat het de vorige keer super bewolkt was, dus ik hoopte nu op een heldere dag! De zaterdag leek het te moeten zijn, dus om 6:00u zat ik in de bus (nog steeds verkouden), op weg naar de vulkanen. Het weer was prachtig en de vulkaan lag er mooi bij in het ochtendzonnetje. Het was alleen wel enorm koud, de grond was nog bevroren toen we begonnen met lopen. Gelukkig was het meteen duidelijk dag het een veel betere dag zou worden dan de vorige keer en ik had prachtig uitzicht op Mount Ngauruhoe (a.k.a. Doom), inclusief besneeuwde top. Door de sneeuw werd helaas afgeraden om naar de top te klimmen, dus ik ben maar gewoon doorgelopen. Helaas konden de wolken het toch niet laten om even hallo te komen zeggen, dus de Red Crater heb ik nog steeds niet gezien en het uizicht op de Emerald Lakes was niet ideaal. Maar aan de andere kant was ik veel eerder uit de wolken dan de vorige keer, waardoor ik nu wel de vulkanische activiteit kon zien bij de plek waar de vulkaan in 2012 het laatst is uitgebarsten. Best indrukwekkend, de enorme pluimen stoom die daar naar boven komen! Overigens was het leuk om de wandeling een tweede keer te doen, omdat ik nu echt het verschil merkte in mijn conditie. De vorige keer had ik het idee dat we best snel doorliepen en liep ik behoorlijk te hijgen en te puffen bij het beklimmen van de 'devil's staircase'. Toen deden we 6,5 uur over de hele wandeling. Deze keer had ik het idee dat ik enorm lang de tijd voor alles nam en zoefde ik zo de devil's staircase op. Ik stond aan het eind van de wandeling na 6 uur en een kwartiertje! De overige tijd in Turangi heb ik grotendeels in het (heel gezellige, huiselijke) hostel doorgebracht. Nog wat koekjes gebakken, films gekeken, boek gelezen... Heerlijk relaxed.

Na Turangi ben ik naar Raglan gegaan, nadat ik 1 nacht in Hamilton moest slapen vanwege slechte busverbinding. Raglan is een heel schattig surfplaatsje, maar omdat ik geen zin had om te surfen nu het steeds kouder wordt heb ik vooral veel gerelaxed. Een beetje rondgewandeld, langs het strand gelopen, met wat mensen uit het hostel de slackline in de tuin geprobeerd te verslaan (nee, ik kom nog steeds niet verder dan een stap of drie) en meegezongen met een van de gitaren die aanwezig waren in het hostel. Al met al een paar hele chille dagen!

Na Raglan heb ik vier nachten in Hamilton doorgebracht bij en Couchsurf-familie, Michelle en Mike en Michelle's zoontje Oliver. En twee katten die elke keer als ik op de bank ging zitten meteen op mijn schoot kwamen liggen! Ik heb een heel gezellige tijd gehad daar, ondanks dat er in Hamilton zelf niet zo veel te doen is. De eerste dag (zondag) hebben we gewoon boodschappen gedaan en daarna ben ik met Michelle naar een heuvel in de buurt gereden. Zij gebruikt die als excercise, omdat het iets van 1300 treden naar de top zijn. Ik zoefde wederom redelijk makkelijk naar boven en het uitzicht was zeker de moeite waard! Het was niet helemaal helder, maar dat maakte de heuvels en de zon des te mooier. De tweede dag waren Michelle en Mike weer gewoon aan het werk, dus ging ik in m'n eentje de stad in om een beetje te shoppen en rond te kijken. Ik vond ook nog een Nederlands winkeltje, dus ik ben nu de trotse bezitter van een gemixt zakje drop. Yummie! Heb daar ook een pakje stroopwafels voor mijn hosts gekocht, omdat ze vertelden dat ze die zo lekker vonden toen ze in Amsterdam waren. Die vielen dus wel in de smaak :) De laatste dag ben ik naar de Hamilton Gardens gelopen, een groot park waar en paar hele mooie tuinen uit verschillende landen zijn aangelegd. Daarna ben ik langs de rivier naar de stad gelopen om alvast boodschappen te doen voor Waitomo, want daar is geen (betaalbare) supermarkt. 'S Avonds heeft Michelle nog cupcakes gebakken voor haar collega's en ik kreeg er ook een paar. Heeeeeerlijk met creamcheese topping! Zo lekker :)

Gisteren ben ik op de bus gestapt naar Waitomo, waar ik vandaag de glowworm caves bezocht heb. Vanwege ernstig geldgebrek ben ik niet op een van de avontuur-caving-expeditie-dingesen gegaan, maar heb ik gewoon een simpel boottochtje door één van de grotten gedaan. Heel erg indrukwekkend hoe veel je kunt zien bij het licht van een grot vol glowworms, als je ogen gewend zijn aan het donker! Ik krijg als het goed is nog wat foto's van de tourguides, dus die komen op facebook. Helaas was mijn camera spectaculair slecht in het maken van foto's in het donker!

Morgen ga ik naar New Plymouth om daar ook nog te couchsurfen en hopelijk veel te wandelen rondom Mount Taranaki (als het weer het toelaat) en dan is het tijd om naar Auckland terug te gaan! Over 12 dagen sta ik weer op schiphol, dus ik zie jullie allemaal dan! :)

Byeeee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiska

Van 19 januari tot 1 juni ga ik lekker rondtrekken in Nieuw Zeeland, om te vieren dat ik na 20 bijna jaar school eindelijk aan iets nieuws kan beginnen! Omdat Nieuw Zeeland toch wel ver weg is, hou ik de mensen thuis op de hoogte van mijn escapades via deze blog. Cheers!

Actief sinds 04 Nov. 2013
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 7842

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 01 Juni 2014

Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: