Shamazing! - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Jiska Meer - WaarBenJij.nu Shamazing! - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Jiska Meer - WaarBenJij.nu

Shamazing!

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Jiska

27 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Paihia

Hallo allemaal!

Jaja, we hebben een nieuw woordje geleerd. We klaagden tegen één van onze lift-mensen dat we te vaak de woorden 'prachtig' en 'geweldig' etc. Gebruikten, dus dat we ons vocabulaire een beetje moesten vergroten om niet in herhaling te vallen wanneer we Nieuw Zeeland beschrijven. Zij stelden het woord 'shamazing' voor, wat blijkbaar een echt NZ-woord is, ooit geintroduceerd door een Bekende Nieuw Zeelander (BNZer?). Shamazing dus!

En het is hier shamazing! Ik zit nu op de bank in ons hostel in Paihia. En wat een verschil met Auckland! Maar om niet op de zaken vooruit te lopen, beginnen we even in Auckland. De eerste dag hebben we daar vooral de stad verkend en zaken geregeld, zoals een Nieuw Zeelands telefoonnummer. Daarmee kunnen we goedkoop contact houden met de mensen die we hier ontmoeten en kunnen we makkelijk hostels enzo bellen. Superhandig! Verder hebben we de Sky Tower bezocht. Daar konden we moeilijk omheen, want je kan die toren werkelijk waar overal vandaan zien, ongeacht waar in Auckland of omgeving je je bevindt. Je gaat met een lift omhoog waar een glazen plaat in de bodem zit, dus kijk je recht naar beneden de liftschacht in. Duizelingwekkend :) Bovenaan kun je ook nog door verschillende glasplaten recht naar beneden kijken, ook erg spannend. We hadden een mooi uitzicht over de stad, maar het was wel een beetje bewolkt die dag, dus we konden helaas niet heeeeel ver kijken. Later op de dag hebben we nog wat gepicknickt in een park met cola en chips. Over de cola gesproken, de boodschappen zijn hier belachelijk duur en de prijzen zijn nogal apart. De allergoedkoopste fles cola was de 2-literfles. En dan bedoel ik niet in verhouding het goedkoopst; die fles was echt goedkoper dan de kleinste flesjes...

De tweede dag in Auckland hebben we een dagtrip gemaakt naar het eiland Waiheke, bekend om haar wijngaarden en stranden. Dat is dan ook precies wat we daar bezocht hebben! We zijn eerst naar Mudbrick Vineyard gelopen, die wel wat wegheeft van een Franse wijngaard, maar dan met een mooier uitzicht: zee en prachtige kusten. We hebben daar even in het gras gelegen tussen de druiven en van het zonnetje genoten. Daarna hebben we een bus genomen vanuit het dorp naar de andere kant van het eiland, waar we heerlijk in het zonnetje op een prachtig wit strand hebben gezeten, aan een stille baai. Lekker boekje lezen: helemaal vakantiegevoel! We hebben de dag afgesloten met schijnbaar de beste Fish & Chips (of zoals ze het hier zeggen: 'Fush 'n Chups') van het eiland. Die wilden we op het strand opeten, maar dat betekende wel dat we een hele kolonie zeemeeuwen om ons heen hadden die om eten bedelden... Ze deden ons een beetje denken aan de meeuwen van Finding Nemo: Mine, mine, mine! :)

Onze laatste dag in Auckland doen we het rustig aan; uitslapen en dan op ons gemak naar Mount Eden, de hoogste van de 50-nogwat vulkanen waarop Auckland gebouwd is. Vanaf de top bij de krater hebben we een mooi uitzicht over Auckland en de omliggende zee en eilanden! 'S avonds gaan we eten bij Thea, de dochter van de neef van mijn oma (jaja, ingewikkeld he). Zij woont een half uurtje buiten Auckland in een prachtig gelegen huis met uitzicht op zee en palmbomen. We hebben genoten van een gezellig avondje met lekker eten, lekkere wijn en het prachtige uitzicht :) Een waardige afsluiting van onze tijd in Auckland!

Zaterdag ging de reis verder naar de Bay of Islands, naar het plaatsje Paihia. Om daar te komen hebben we eerst een bus genomen naar een kleiner plaatsje buiten Auckland (Orewa) en daarna hebben we verder gelift. We werden eerst opgepikt door twee dames uit Auckland, een stel dat op weg was naar familie. Zij hebben ons zo'n 3/4 van de weg meegenomen en waren heel aardig. Zij hebben ons ook het woord shamazing geleerd! We zijn door hun afgezet bij een waystation, een klein hokje langs de 'snelweg' (vergelijkbaar met een 80 km weg in Nederland, met Belgische kwaliteit wegdek). Daar hadden we na een half uurtje weer een lift te pakken van een jongen die op weg was naar zijn vriendin. Hij heeft ons afgezet met nog 17 km te gaan tot Paihia. Het laatste stuk kregen we een lift van een gezinnetje dat toevallig net terug was uit Nederland, waar ze in Zoetermeer op familiebezoek waren geweest! Het hostel hier in Paihia is echt heerlijk. Het is ruim, het is schoon, de mensen zijn gezellig en het is vlakbij het strand!

Gisteren hebben we een hoop tijd in het hostel doorgebracht, vanwege regen. Lekker een filmpje gekeken en alvast op onderzoek uitgegaan voor de vervolgreis. Vandaag zijn we echter wel actief geweest! Vanochtend hebben we het volgende hostel geregeld, in Hahei in Coromandel. Daar gaan we woensdag met de bus heen. Nog een paar dagen aan het strand daar, vlakbij Hot Water Beach :) Vanmiddag hebben we een dolfijnentour gedaan! Helaas konden we niet met ze zwemmen, omdat we de dolfijnen tegenkwamen op redelijk open zee en door de wind waren er erg hoge golven. Niet veilig om het water in te gaan dus. Maar we hebben wel heel veel dolfijnen gezien, ook van heel dichtbij! Echt een heel gaaf gezicht om ze te zien springen en vlak langs de boot te zien zwemmen. Ze zoeken de boten ook echt op, dus dat is erg leuk. Hierna hebben we nog verder gevaren tussen de eilanden door hier, maar helaas hebben we verder geen dolfijnen meer gevonden in rustiger water. Dat zwemmen met dolfijnen moet dus nog even op m'n bucket list blijven staan :)

Morgen hebben we de laatste dag hier, en we zijn van plan om de kayaks van het hostel te lenen (als die niet al bezet zijn) en daarmee even een stukje langs de kust te kayakken!

Hier laat ik het weer even bij. We gaan zo koken en na het eten loop ik even naar de bibliotheek, de enige plek hier in het dorp met gratis WiFi, dus dan kan ik dit verhaal online zetten! Check facebook ook even voor foto's van dolfijnen :)

Tot snel iedereen!

• 27 Januari 2014 - 10:25

Evelien:

Hee Jiska!
    Leuk dat je het zo naar je zin hebt! Tijdens je verhaal heb ik bijna constant gedacht: ojaa dat heb ik ook gezien en daar ben ik ook geweest ;-). Brings back good memories. Geniet ervan!

• 27 Januari 2014 - 19:20

The Homies:

Hoi Jis.
    Machtig moet dat zijn om ze van zo dichtbij te zien. Grappig ook dat het zulke nieuwsgierige beesies zijn.
    Leuk om via de blog jullie belevenissen weer 'van dichtbij' te kunnen volgen. Keep up the good work!

• 05 Februari 2014 - 23:58

Willemijn:

Hallo Jiska, wat een bijzondere, adembenemende, unieke ervaringen! Jullie genieten volop, hè! Leuk je reis een beetje mee te beleven. Zo te horen ontmoeten jullie allemaal aardige mensen. De natuur lijkt me fascinerend. Dolfijnen! Maak je veel foto's? Fijne tijd verder, wij volgen je op de kaart. Liefs, Willemijn